Een fietsaccu is een belangrijk onderdeel van een elektrische fiets. Het is verantwoordelijk voor het opslaan en leveren van energie aan de elektrische motor van de fiets. Zonder een goede fietsaccu zal een ebike niet goed functioneren of zal het rijbereik beperkt zijn. Enkele belangrijke aspecten van fietsaccu’s behandelen, waaronder hoe ze werken, hoe ze worden opgeladen en welke fietsaccu’s bestaan er, noemen we in dit artikel.
Hoe werken fietsaccu’s?
Fietsaccu’s zijn opgebouwd uit lithium-ion of loodzuur cellen, afhankelijk van het type accu. Deze cellen zijn verantwoordelijk voor het opslaan van elektrische energie en het leveren ervan aan de elektrische motor van de fiets wanneer nodig.
Fietsaccu’s hebben ook een elektronische controller die ervoor zorgt dat de accu op de juiste manier wordt opgeladen en gebruikt, en die ervoor zorgt dat de accu niet overladen of ontladen wordt tot onaanvaardbare niveaus.
Hoe worden fietsaccu’s opgeladen?
De fietsaccu kun je opladen met behulp van een oplader die meestal wordt meegeleverd bij de aankoop van een elektrische fiets. De oplader wordt aangesloten op een stopcontact en vervolgens op de fietsaccu. Het opladen duurt meestal enkele uren, afhankelijk van de capaciteit van de accu en de staat van de lading. Sommige fietsaccu’s kunnen ook worden opgeladen door middel van regeneratief remmen, wat betekent dat ze energie terugwinnen wanneer de fiets remt.
Welke soorten fietsaccu’s bestaan er?
Er bestaan verschillende soorten fietsaccu’s op de markt, die zich onderscheiden op basis van de technologie die ze gebruiken, de capaciteit en het formaat. Sommige van de meest voorkomende soorten zijn:
- Lithium-ion fietsaccu’s: Dit zijn de meest voorkomende soorten fietsaccu’s en ze zijn licht van gewicht en hebben een hoge energiedichtheid. Ze kunnen meestal worden opgeladen tot boven de 80% van hun capaciteit en hebben een lange levensduur.
- Loodzuur fietsaccu’s: Dit zijn oudere technologieën die minder populair zijn geworden, maar nog steeds op de markt zijn. Ze zijn zwaarder en groter.
- Nikkel fietsaccu’s: Deze zijn lichter dan de loodzuur batterijen, hopen meer energie op en gaan gemiddeld tussen de 2 en 5 jaar mee, bij gemiddeld gebruik.